Als bedrijfscateraar heb je tegenwoordig tal van online mogelijkheden om je doelgroep te prikkelen om bij jou aan te schuiven. Toch is de kracht van het ‘ouderwetse’ krijtbord nog lang niet uitgewerkt. Sterker nog, je kunt offline prima je product aanprijzen.

Dat geldt zeker bij een bezoek aan een (bedrijfs)restaurant. Steeds vaker verbieden restaurants het gebruik van telefoons. Dus moet de gast wel offline gaan. Daarvoor kun je teksten gebruiken. Deze kun je op tafel- en menukaarten zetten, maar nog meer in het oog springend zijn tekst- en krijtborden.

Vang de blik van je gast terwijl deze voor je deur staat of door je restaurant loopt. Zoals bij de ingang of op straat. Of de plekken waar je gast kiest uit producten zoals het broodjesbuffet. Nog beter: op plekken waar hij staat te wachten. Zoals bij de uitgifte van warme maaltijden of de (zelf)kassa.

Je kunt kiezen voor een ‘old school’ krijtbord waar je zelf teksten op schrijft. Maar er zijn ook elektronische borden waar je met een speciale stift je tekst achterlaat. Nog leuker (en origineler): vraag een krijtbordkunstenaar om met tekeningen en sierlijke letters de boodschap erop te zetten.

Of ga met je team aan de gang en volg een workshop bij Stoere ideeën. Je leert beelden, letters en cijfers te tekenen die van grote afstand te lezen zijn.

En dan de tekst. Je kunt met je team hierover brainstormen of neem een tekstschrijver in de arm. Voor een cateraar in een overheidsinstelling heb ik laatst pakkende krijtbordteksten op maat bedacht. Ze prijken nu op verschillende borden in het restaurant.

Bij deze wat tips hoe je aan de slag gaat:

  • Bedenk welke producten en diensten je wilt promoten. Vertel daar iets prikkelends over: ‘Onze fruitsappen zijn vers van de pers.’
  • Werk met themadagen. Zoals: ‘Maandag makkelijke maaltijddag’, ‘Vrijdag vegadag.’
  • Vermeld leuke weetjes over jouw restaurant en je diensten. ‘Bij ons kun je ook lunches afhalen.’
  • Stel je medewerkers voor. ‘Onze ‘kassaster’ Janneke is altijd het zonnetje in huis.’
  • Lardeer je teksten met humor. ‘Ben je de melk vergeten? Gelukkig is de melkboer bij ons langs geweest.’

Mijn advies: probeer het wat smaakmakender op te schrijven. Dan kun je de gast culinair verleiden met de teksten op je krijtbord.

Bianca Roemaat,
eigenaar tekst- en communicatiebureau Roux Communicatie. Tel: (06) 23 84 21 52.

Pin It on Pinterest

Share This